Wall Street: Amazon op weg naar 2.000 (en 1.000)

De webwinkel grossiert in koopadviezen sinds een sterk kwartaalrapport.

Wall Street ligt niet (meer) echt wakker van de Turkse crisis, al blijft de beurs van New York zoals wel vaker twee gezichten tonen. De Dow Jones DJI-1,15% noteert kort voor slot 0,4 procent lager op 25.220 punten, maar Nasdaq koerst licht hoger op 7.840 punten.

Het verschil ligt – ook zoals wel vaker het geval is – bij Amazon  . Sinds het verbluffend sterke kwartaalrapport onderstreepte dat ‘s werelds grootste webwinkel naast een omzetmachine ook een winstmachine geworden is, grossiert het aandeel in koopadviezen. Amazon nadert met rasse schreden de grens van 2.000 dollar per aandeel en – aangezien er iets meer dan een half miljard aandelen in omloop zijn – die van 1.000 miljard dollar beurswaarde.

Maandag was het de beurt aan PiperJaffray, een beurshuis met lange staat van dienst bij de analyse van technologiebedrijven. De analisten herhalen hun koopadvies en koersdoel van 2.100 dollar en benadrukken dat de komende jaren advertenties een even belangrijke winstmotor gaan worden als de succesvolle clouddienst AWS.

Dit om de eenvoudige reden dat Amazon gewoon ‘incontournable’ is voor elk bedrijven dat ‘iets’ in e-commerce wil doen. ‘Retailers staan of vallen met de shift naar directe verkoop aan de klant en niemand heeft een beter zicht op de miljardenbudgetten van onlinemarketeers’, luidt het. Die advertentie-inkomsten zullen ook bijna onzedig rendabel blijken: PipferJaffray voorspelt tegen 2020 12 miljard bedrijfswinst op 16 miljard dollar omzet.