Amazon komt met een oplossing voor een irritante eigenschap van de Echo-smartspeaker

Amazon gaat Alexa voor de smartspeaker Echo updaten zodat het apparaat later kan terugkomen op een vraag die het eerder niet wist te beantwoorden.

Dat schrijft de nieuwsblog Voicebot.

Alexa informeerde bij auteur Bret Kinsella of hij ‘Answer Updates’ in wilde schakelen. Op de vraag wat dat inhoudt, meldde Alexa: “Als ik een vraag van je niet kan beantwoorden maar ik later wel het antwoord vind, zal ik je op de hoogte stellen.”

Deze optie maakt een einde aan het de vreemde situatie dat Alexa zegt een ‘vraag niet te begrijpen’ wanneer ze eigenlijk het antwoord niet weet.

Amazon bevestigt tegenover TechChruch dat het de software van de smartspeaker in de komende weken voor alle eigenaren zal aanpassen. Gebruikers van Alexa kunnen overigens zelf kiezen of ze ook daadwerkelijk gebruik gaan maken van de optie.

“De Alexa-dienst wordt elke dag slimmer en Answer Updates is één van de manieren waarop we de mogelijkheden van Alexa’s Knowledge Graph constant uitbreiden”, aldus een woordvoerder van Amazon tegenover de technologiewebsite.

De zogenoemde Knowledge Graph is de dure naam die Amazon geeft aan de database waarin Alexa naar antwoorden zoekt. Deze zoekmachine geldt als inferieur ten opzichte van concurrent Google dat met Google Home ook een slimme speaker aanbiedt. De ervaring waarop Google kan bogen als dé zoekgigant speelt daarbij uiteraard een grote rol.

Google begrijpt vragen vaker

Het idee dat Google Home je wellicht beter begrijpt kan een belangrijke reden zijn voor consumenten om te kiezen voor Google in plaats van Amazon. Google kan een vraag zes keer vaker goed beantwoorden dan Alexa, hoewel Amazon als eerste zijn smartspeaker lanceerde.

Ook zorgwekkend voor webshopgigant Amazon is dat weinig eigenaren van de Amazon Echo het apparaat gebruiken voor winkelen (39,2 procent) en werkelijk iets te kopen (28,2 procent). Google richt zich als data- en kennisbedrijf veel minder op de winkelende consument.

Verbeteringen zoals de Answer Updates kunnen Amazon helpen om zijn voorsprong op Google op dit gebied te behouden.