Amazon lanceert Prime in Nederland

E-commercegigant Amazon doet een gooi naar de Nederlandse markt en lanceert daarom Prime, de abonneedienst met onder meer gratis bezorging, gratis videostreaming en Twitch Prime.

Zojuist heeft is Amazon Prime gelanceerd voor Nederland, Vlaanderen en Luxemburg. Dat kost vier euro per maand of 49 euro per jaar en omvat next day delivery voor een miljoen van de populairste product op de Nederlandstalige markt. Nog een miljoen producten kan binnen twee dagen worden bezorgd. De magazijnen staan in Duitsland.

Belangstellenden zullen zien dat ze nog steeds op een vertaalde versie van de Duitse Amazon-site terecht komen. Het Duitse assortiment is nu eenmaal het grootste en de infrastructuur is daar tot in de puntjes geregeld. Daarom, zo legde een vertegenwoordiger van het bedrijf gisteren aan Emerce uit, wordt gewerkt vanuit de vertaalde site.

Sinds gisteren is het ook mogelijk om op Amazon.de te betalen met iDEAL.

Abonnees van Prime krijgen behalve het Netflix-achtige Prime Video ook toegang tot Prime Exclusive-items, vroegtijdige toegang tot Prime Lightning Deals, toegang tot Prime Day, een wereldwijd ééndaags online shopevenement dat exclusief toegankelijk is voor Prime-leden, Twitch Prime – een premium game-ervaring op Twitch, het social videoplatform en -community voor de videogamecultuur, onbeperkte foto-opslag op Prime Photo en gratis cloudopslag tot vijf gigabyte.

Anders dan in bijvoorbeeld Duitsland zit in het Nederlandse abonnement geen onbeperkt digitaal lezen, onbeperkt muziek luisteren en geen online radio streaming. De vertegenwoordiger zegt dat er vanaf nu actief wordt gewerkt aan het uitbreiden van de lokale propositie.

Prime is beschikbaar op dertien markten, waaronder vijf Europese landen. In Amerika wordt de dienst sinds 2005 geleverd en heeft Amazon zelfs eigen vliegtuigen. Afgelopen jaar schreven tientallen miljoenen consumenten zich in als abonnee. Exacte getallen noemt Amazon niet, ook niet bij de presentaties van de kwartaalcijfers.

Wat de marketing van Prime in Nederland betreft neemt Amazon een passieve houding in. Zelfs met de feestdagen voor de deur zullen er geen extra reclamecampagnes worden opgetuigd om het abonnement groots te promoten.